اخلاق پژوهش

وقتی به ارسطو اعتراض شد که چرا حرمت استاد خود افلاطون را نگه نداشته و نظرات و دیدگاه‌های او را به نقد کشانده است؟ وی پاسخ داد: «افلاطون را دوست دارم؛ اما به حقیقت بیش از افلاطون علاقه دارم».

اندیشمندان بزرگی در عرصه علوم تجربی -که علومی غیر یقینی و ابطال پذیرند- بوده‌اند که وقتی می بینند شاگردانشان یا افراد دیگر به نقد و بررسی نظریه‌ها و دیدگاه‌های آنان پرداخته اند، خوشحال و خرسند می‌شوند.

حتی از برخی نقل شده است که آرزو می‌کردند تا وقتی زنده اند شاهد ابطال فرضیه‌ها و دیدگاه‌هایشان توسط دیگران باشند.

به هر حال، آنچه مهم است و وظیفه اخلاقی یک پژوهشگر به حساب می آید، حقیقت طلبی و حقیقت جویی در پژوهش است.

پژوهشگر باید همه همّ و غم خود را مصروف کشف حقیقت کند و هرگز از مشکلاتی که ممکن است دیگران برای او پیش بیاورند، نهراسد.

ر.ک: شریفی احمد حسین، آیین زندگی.
اخلاق پژوهش و نگارش، نرگس خالقی، ص ۴۳.

#اخلاق_پژوهش
#رسالت_قلم
#پژوهش

@pajohesh_esfahan

به خواندن ادامه دهید

قبلیبعدی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *